V polovině srpna by oslavil sté narozeniny legendární dětský psycholog prof. Zdeněk Matějček. Jistě jste četli některou jeho knihu, slyšeli přednášku, ti šťastnější se s ním možná setkali i osobně. Vypadal jako laskavost sama. Byl také takový doma, v rodině ? Používal své poznatky při výchově svých tří dětí ? Hrál si s vnoučaty ? A jaké vlastně bylo jeho dětství ? Nevedly ho k profesi dětského psychologa vlastní zkušenosti ? Na svého dědečka zavzpomínala jeho vnučka, Alžběta Candia Muñoz, kterou ovlivnil natolik, že se stala dětskou psychoterapeutkou.
První se mně vybaví obraz, jak jede k nám na chalupu na kole. Vlasy mu vlají a má rozepnutou košili. Převlékl se a skočil do rybníka, obeplaval ho alespoň dvakrát. Pak jsme seděli na verandě, povídali si, pili čaj nebo kafe a od babičky jsme měli bublaninu. Zkrátka léto. Další moje vzpomínka je, jak děda sedí na chalupě na zahradě, má na stole psací stroj, později počítač, a píše nějakou knížku. Zase jenom v rozepnuté košili a hůl má zavěšenou na kraji stolu.
Hrál si s vámi vnoučaty ?
Hodně a myslím, že ho to velmi bavilo. Hrál s námi hry, které jiné babičky a dědové, ani rodiče nehráli. Byl vášnivý myslivec a jezdil i na hony. To mu zůstalo z první republiky po jeho tatínkovi. A proč to povídám ? S bráchou jsme milovali hru na zajíce a myslivce. Byli jsme schovaní pod jídelním stolem a děda za námi lezl po zemi. Ještě musím doplnit, že děda chodil o holi, protože měl špatnou kyčel. No a tou holí po nás jako střílel. Pak vždycky lovil rukou pod stolem, jestli už nás ulovil.
No tak to je docela drsná hra.
Připadá mi, že dnes je možná spousta věcí zjemněných a přecitlivělých v kontrastu s filmy a pohádkami, na které se děti dívají. Toto byla taková reálná hra. Většinu lidí zaskočí, že takový humanista chodil na hony a střílel zvířata. On je miloval a hodně o nich věděl, ale lov považoval za součást koloběhu života. Maso se přece jí běžně.
Vzpomenete si na nějakou hru, která byla trochu edukativní ?
Hry s dědou, myslím, v sobě nic prvoplánově výchovného nenesly. Měl rád legraci a dělal s námi blbiny, takové to pošťuchování. Když jsme někam šli a on byl za námi, tak nás holí třeba chytal za nohu, a jak jsme se otočili, tak se koukal jinam, jakože on nic přece nedělá. Hrozně rád plaval. Chodíval a námi plavat do rybníka u chalupy, jak už jsem říkala. Vždycky se potápěl a chytal nás pod vodou. Když už někdo nemohl, tak ho ve vodě vozil na zádech, dělal velrybu a takové legrácky. Je nás šest vnoučat a já jsem nejstarší, takže si ho pamatuju v době, kdy měl na takové věci ještě hodně energie.
Ty výchovné záležitosti se odehrávaly spíš formou vyprávění. Hodně věděl o přírodě, takže nám spoustu věcí vysvětloval a ukazoval. Třeba jsme šli do lesa a děda vykládal, co se musí zachovat, co dělat a co naopak ne a proč. Co to znamená, když vidíme bahniště divočáků, že bažantí vajíčka nejsou opuštěná, ale jen jsme tu bažantí slepici vyplašili a ona se za chvíli vrátí…
Děda byl také vášnivý včelař, takže nám hodně povídal, jak to v tom včelstvu funguje a jak se o včely starat. Právě vyprávěním o včelách nám vysvětloval hodně o životě. U včel jsme společně trávili spoustu času. Sice jsem se jich hrozně bála, zvlášť když jsem dostala žihadlo, ale moc hezky to tam vonělo medem a voskem.
Byl to člověk, kterému jste se šla svěřit nebo požádat o radu, když nastala nějaká složitá situace ?
Vždycky měl na nás čas, vždycky. Sice byl hodně zaměstnaný, ale na rodinu si čas udělal. Na toto spíš ale vzpomíná moje teta a mluvila o tom i moje máma, která už bohužel nežije. Chodila se s ním radit, co se mnou, protože jsem byla dost divoké dítě. No a také jsem byla nejvíc „protestované“ dítě, protože když přišly do Čech nějaké nové psychologické diagnostické testy, tak je na mě děda a někdy i máma zkoušeli. 😊 A také děda použil můj obrázek začarované rodiny do jedné z jeho knih. 😊
Když jsem byla teenager, babička s dědou mě hlídali. Šla jsem na rande s nějakým klukem, co se mi líbil, a přišla jsem pozdě. Řekl jen : „No, no, je to otázka cti, když něco slíbíš a nedodržíš.“ Nedělal dlouhé výchovné přednášky, ale když něco řekl, tak to sedělo.
Co považoval za nejhorší, co mohou rodiče dětem dělat ?
Asi by to byl dlouhý seznam, ale hodně zmiňoval vyčítání, ponižování. Vím, že teď už to není moderní, ale říkal, že jedno plácnutí na zadek za něco, co se v tu chvíli stalo, je lepší a pro dítě daleko srozumitelnější, než že mu něco dlouho vyčítám a vlastně ho zadupávám a srážím. Samozřejmě byl proti velkým fyzickým trestům, strašení a týrání.
Měl nějaké oblíbené tvrzení, když se na něj někdo obrátil o radu, jak jednat s dětmi ?
Asi by na to nejlépe odpověděla máma, která byla dětská psycholožka v pedagogicko-psychologické poradně. Ona se s ním radívala hodně. Často říkal, že nejvíce vychováváme, když nevychováváme. Ale mně se do paměti vryla věta : Ke svým dětem bychom se měli chovat tak, aby nám jednou byly schopné odpustit.
A zlobil se také někdy ?
Zlobil se, ale to už muselo být. Ne že se rozbil hrnek, ale třeba že jsme babičce ušpinili vyprané prádlo ještě na šňůře a přidělali jím tím práci. On měl pořád ten laskavý úsměv, ale když se zlobil, tak se mu úplně změnily rysy, zostřily se. Ztratil ten vyprávěcí hlas, mluvil vážně a vždycky to bylo velmi trefné. To jme si pak dlouho pamatovali.
Co pro něj znamenala rodina ?
U nás byla vždycky spousta různých návštěv s dětmi, příbuzní k nám jezdili na prázdniny. Máme rozvětvenou rodinu a všichni o sobě víme. Dělávaly se i velké rodinné srazy, kde nás bylo přes osmdesát. Rodina byla pro dědu vždycky důležitá. Měl sice milující rodiče, ale jeho dětství nebylo úplně lehké. Narodil se špatnou kyčlí a podstoupil operaci. Už někdy v osmi devíti letech (možná později, to by si pamatovala moje teta) šel do internátní školy a domů nejezdil každý týden. Byl pryč od mámy, kterou měl moc rád, jezdil na vozíčku, ztloustnul, ostatní děti se mu smály a nebyly na něj asi nejhodnější. Domnívám se, že zkušenost, jak se cítí dítě bez rodiny, mohl mít děda právě z internátní školy a z toho pramenila ta jeho potřeba věnovat se dětem, které nemají šanci se obhájit, jsou někde opuštěné a je jim smutno. Myslím si také, že proto spousta věcí, které říkal a napsal, zněly velmi autenticky. Měl to nějakým způsobem prožité.
Přibližně ve dvaceti letech mu dávali kostní štěp do kyčle, který mu vydržel dlouhá léta. Na rehabilitačním pobytu v Kladrubech si tehdy vytvořil partu kamarádů, a ta mu zůstala na celý život. Pamatuju si je už jako starší lidi. Patřil tam třeba docent Janda, tomu jsme říkali strejda Jandera, který byl, myslím, primářem na ortopedii ve Vinohradské nemocnici. Pak si vzpomínám na tetu Karolínu, která měla roztroušenou sklerózu, ta k nám často jezdila… a ještě pár dalších lidí, kteří mu byli velmi blízcí, i naše celá rodina s nimi byla pořád v kontaktu. Na další operaci šel, až když mu bylo asi sedmdesát nebo pětasedmdesát. Vzpomínám si, že pak k těm narozeninám dostal nové kolo. Velmi se udržoval pohybem.
Vy už jste třetí v přímé linii stejně profesně zaměřená ?
Nejsem psycholog, jako děda. Vystudovala jsem na Karlově univerzitě katedru sociální politiky a sociální práce, tehdy ještě u Jiřiny Šiklové, což byla dědova blízká přítelkyně, kamarádka. Ale dlouho o mně nikdo nevěděl, čí jsem vlastně vnučka. Nechtěla jsem, aby na mě padala jeho sláva, protože jsem si říkala, že si to napřed musím odpracovat. Pak jsem absolvovala osmiletý komplexní psychoterapeutický výcvik SUR (Institut pro vzdělávání v psychoterapii) v hlubinné dynamické psychoterapii, potom postgraduální výcvik Gestalt psychoterapie pro děti a adolescenty, výcvik párové terapie a ještě nějaké další kurzy a výcviky. Ostatně teď ještě jsem v dalším postgraduálním výcviku Gestalt rodinné a párové psychoterapie. Ubírám se spíš psychoterapeutickým směrem.
Konzultovala jste s dědečkem svoje úmysly, když to začalo vypadat, že byste se ubírala příbuzným směrem ?
Samozřejmě jsem to konzultovala a měla jsem tyto rozhovory moc ráda. Během školy jsem hodně pracovala s dětmi s hendikepem, potom s dospělými s hendikepem a s dětmi s mentálním postižením. O tom jsme si povídali často a bylo to moc pěkné. No a děda byl také u zrodu HOSTu (HOST Home – Start Česká republika, z.ú. – organizace doprovázející rodiny s dětmi do šesti let, které se ocitly v náročné životní situaci). Probírala jsem s ním tu myšlenku, že by dobrovolnice, které mají vlastní rodičovskou zkušenosti, což je podmínka dobrovolnictví v HOSTu, chodily podporovat mámy či oba rodiče, kteří pocházejí z dysfunkčního prostředí nebo nezažily rodinný model vůbec. Přišlo mi to jako hrozně hezká myšlenka, ale bylo mi třiadvacet, o rodičovství jsem nic nevěděla. Říkal, že to zní moc pěkně, že to je tedy budování na zelené louce, ale že by bylo hezké, kdyby dobrovolnice mohly předávat svoje zkušenosti rodinám, kde rodiče pocházejí z ústavů a kde to nefunguje, aby se jejich děti nedostávaly do dětských domovů. Mluvili jsme spolu o tom, na jakou cílovou skupinu se zaměřit, jak by to mohlo vypadat… a když jsem podávala úplně první projekt, tak se děda stal odborným garantem. Bohužel se už nedožil toho, že to nakonec vyšlo. No a příští rok budeme slavit dvacet let HOSTu.
5 potřeb dítěte v ranném věku podle Z. Matějčka :
- Stimulace
- Smysluplný svět
- Životní jistota
- Pozitivní identita
- Otevřená budoucnost
Co byste k těmto základním požadavkům vašeho dědečka pro dobrý život dítěte doplnila nebo je třeba upravila podle současných poznatků a vašich vlastních zkušeností ?
Pět duševních potřeb je v HoStu motto, které se naší prací pořád prolíná. Pracujeme s cílovou skupinou rodin, které se potýkají se závažnými sociálními a psychologickými problémy, mají opravdu málo času a hlavně žádnou energii věnovat se svým dětem. Snažili jsme se vymyslet něco, co by jim mohlo pomoc ve vzájemném kontaktu. Usilujeme o to, ještě víc a vstřícněji jim zprostředkovat výše zmíněných pět potřeb, aby si tito rodiče uvědomili, že nestačí sytit jen bazální funkce (dítě nakrmit, ošatit, dodržovat nějakou hygienu atd.), ale dbát o to, aby se neztratil kontakt mezi rodičem a dítětem. Naše cílová skupina jsou tedy rodiny hodně dole na sociálním žebříčku. Spousta z nich opravdu jen přežívá ze dne na den, ty šikovnější z měsíce na měsíc. Obvykle se to točí kolem financí – nemají na jídlo, na nájem, a ty mámy jsou z toho tak ve stresu, že se vytrácí hezké rodinné momenty i vztah mezi mámou a dítětem. Období, kdy je dítě malé, se nikdy nevrátí a je hrozné ho prošvihnout. Tomu dítěti bude pět let jenom jednou a věci, které s ním může rodič v pěti dělat, ho už v deseti bavit nebudou. Ono to uteče a vztah, který se mezi nimi mohl rozvinout, se pak navazuje hodně těžko. Vidím to ve své terapeutické praxi. Právě proto jsme dali jsme dohromady metodu Rodina hrou, která je zaměřená na smyslové podněty, bezpečí, potřebu někam směřovat. Chodíme si cíleně do rodin, se kterými dlouhodoběji pracujeme, hrát a vtáhnout rodiče do hry co nejvíce, tak aby si spolu užili hezký čas. Traumatizovaní rodiče si hrát neumějí, potřebují hodně podpory. Je to naše autorská metoda. Máme koncept, pomůcky a všechno to se děje s odkazem na těch pět potřeb dítěte, jak je charakterizoval děda.
Možnosti dnešní medicíny a psychologické výzkumy už přece jen pokročily. Jak to ovlivnilo poznatky vašeho dědečka třeba o deprivaci ?
Spousta věcí, jak je děda se svými úžasnými kolegy, jako byl třeba Josef Langmeier, Pavel Dittrich, Jiří Dunovský a další, prezentoval, se už díky novým možnostem rozvinula dál. Vezměme třeba magnetickou rezonanci, která umožní srovnání mozku dobře se vyvíjejícího dítěte a dítěte s deprivací. Dnes víme, s ohledem na neuroplasticitu mozku, co se má posilovat. A celý ten vědní obor neurobiologie umožnil zjištění, že mentální stav neurologicky zobrazený tvarem mozku, nemusí být nutně uzavřená věc, ale dá se s tím pracovat. Je to hrozná dřina, ale poskytuje naději. Je třeba ovšem využít vhodnou terapii a cílené posilování těch správných schémat.
Téměř pravidelně se v souvislosti s dětmi v pěstounské péči setkáváme s výrazem trauma.
Jsou zajímaví autoři, kteří se tomuto tématu věnují, třeba klinický psychiatr prof. Daniel J. Siegel v knize Vnitřní nazírání. Dalším velice zajímavým autorem zabývajícím se přímo traumatem je Dr. Peter Lavine (Probuzení tygra, Němé zpovědi, Trauma a paměť a mnoho dalších knih), a jiní psychologové a psychiatři převážně americké provenience. Tyto nové koncepty práce s traumatem mi připadají pro vaše děti v pěstounské péči velice užitečné. Velmi problematické období u přijatých dětí je samozřejmě puberta. Změnám na mozku v tomto období se věnuje knížka Daniel J. Siegela Rozbouřený mozek. Děti v tomto období zažívají opravdu převratné změny, probíhá velice náročná rekonstrukce mozku, která stojí za jejich specifickým prožíváním a chováním. takové situaci člověk potřebuje hodně pochopení a i podpory.
Nedávno jsem se spojila se třemi kolegyněmi, psycholožkami, které se zabývají prací s traumatem. Rády bychom sem trošku přivedly trauma institut zaměřený na práci s dětmi. Mezi pěstounskými dětmi je těch s traumatem také hodně, takže by to mohlo být přínosné i pro pěstounské rodiny.
Někteří dětští psychologové i psychoterapeuti se výrazně věnují dětem, a rodičům nebo pěstounům příliš nesvěřují, co se od dítěte nebo o dítěti z jeho chování a z rozhovoru dozvěděli. Jak je to u vás ?
Psycholog je spíše teoretik, já jako psychoterapeut jsem praktik a nemůžu oddělit práci s dítětem od práce s rodičem. Například v Gestalt psychoterapii se s tím v rámci práce s dítětem automaticky počítá, protože dítě přichází z terapeutovny domů a znovu zažívá ta samá schémata, která ho poškozují. Mám v terapii děti, které byly svědky násilí, nebo násilí bylo namířeno přímo vůči nim, mám i děti v pěstounské péči, které ve svém životě zažily týrání.
V HOSTu poskytujeme také asistované kontakty. U nás to nejsou kontakty, jaké jsou běžné v pěstounské péči. Máme většinou nařízené hodně těžké případy přímo od soudu (závažná vleklá rozvodová problematika, domácí násilí, stalking apod.). Pro většinu dětí je to nesmírně traumatizující situace, ze které se potřebují nějak zotavit. I tyto děti mám v terapii, protože ze setkání s biologickými rodiči mají hrůzu, bolí je břicha, přichází třeba noční pomočování a další psychosomatické projevy. Přijde mi líto, co všechno musí absolvovat, aby přežily setkání se svými biologickými rodiči. Ti často vůbec nevnímají, že dítěti způsobují bolest. Když o svém trápení mohou děti mluvit nebo ho nějakým způsobem ze sebe dostat (např. hrou), uleví se jim. Povídáme si spolu velmi otevřeně o spoustě věcí.
Asi nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že spousta pěstounů od novely zákona 359/1999Sb. očekávala mimo jiné úpravu kontaktů s biologickou rodinou.
Také jsem od novely zákona čekala, že přesněji charakterizuje některé věci v oblasti sociální práce, například i ten asistovaný kontakt. Chápu, že se novela musela schválit, když končilo volební období, ale zůstalo tam několik neošetřených míst. Asistovaný kontakt je extrémně náročný, o tom pěstouni jistě vědí svoje, a stále nejsou jasné parametry. Také neexistuje žádná naše ochrana (organizací poskytující AK), přestože pracujeme s lidmi, kteří jsou velice emočně zraněni, někteří mají velice náročné osobnosti (až s manipulativními rysy). Nejen že na nás křičí, ale také třeba podávají žaloby. Často se zamýšlíme nad tím, zda opravdu v té či oné rodině je asistovaný kontakt vhodný s ohledem na dítě. Bohužel toto často není na našem posouzení a přes to, že se snažíme upozorňovat soudy na rizika pro dítě, nejsme slyšeni. Čí je to vlastně právo ? Chce to to dítě, aby bylo vystavované takovému tlaku ? A co si s tím mají počít pěstouni ? Pěstounky, které přivádí děti k asistovanému kontaktu, mají významnou potřebu je chránit. S naprostým respektem tomu rozumím, ale zase to brání výkonu kontaktu. Takže se dostáváme do diskusí, co všechno musíme, protože to nařídil soud. Cítíme jak s rodičem, který chce své dítě vidět, tak rodičem, který dítě přivádí, ale také musíme být v nějaké rozumné právní míře nestranní. A uprostřed toho je ten malý ´brouček´ s tenkým hláskem a vyděšenýma očima.
Vraťme se k vašemu dědečkovi. Je autorem termínu deprivace, který už jsme zmínili, velké úsilí věnoval zakládání SOS dětských vesniček u nás, zabýval se dyslexií, věnoval se problematickým dětem s mentálním postižením, pracoval v Institutu pro další vzdělávání lékařů a farmaceutů, založil nadaci na podporu studentů, kteří se věnují vývojové psychologii… výčet by byl dlouhý. Co to znamenalo pro vaši rodinu a co to dnes znamená pro vás ?
Náhradní rodinná péče a SOS dětské vesničky to byla dědova velká srdcovka. Vzpomínám si, jak máma vyprávěla, že někdy měli na Štědrý den několik večeří. Děda s nimi objížděl dětské domovy, kde měl kolegy nebo spřátelené pracovníky. Pozdravil se s dětmi, které v zařízení žily a zůstali tam na tu jejich štědrovečerní večeři. Svoje tři děti brával s sebou, aby viděly, jak se mají jiné děti, a taky aby babička měla prostor na přípravu Štědrého večera. Akorát se někdy stalo, že děti i děda se na tu babiččinu večeři vrátili už docela najedení. Děda by ale babičku nezklamal, vždycky to snědl, i kdyby měl prasknout. 😊
Jinak co znamenala jeho práce pro nás pro rodinu ? Asi mohu mluvit hlavně za sebe. Pro mě to bylo v dětství nesmírně poutavé povídání o příbězích jiných dětí, v dospělosti rozšířené obzory a velmi zajímaví kolegové a spolupracovníci. Řekla bych, že všichni v rodině jsme nastaveni na naslouchání lidským příběhům bez rozdílu, v jakých profesích se pohybujeme.
Děkuji za rozhovor.