Blog

I pěstounské děti mohou vystudovat prvotřídní soukromé gymnázium

20. května 2025 Lenka Pospíšilová 8 minut čtení
I pěstounské děti mohou vystudovat prvotřídní soukromé gymnázium

Také v naší zemi exis­tu­jí špič­ko­vé ško­ly pro děti se stu­dij­ním poten­ci­á­lem. Není jich sice úpl­ně málo, ale záro­veň není snad­né se tam dostat. Mno­ho rodin odra­dí také škol­né. Jsou ovšem mož­nos­ti, jak vystu­do­vat tako­vou skvě­lou ško­lu jako sti­pen­dis­ta. Man­že­lé Kell­ne­ro­vi své­ho času zalo­ži­li nejen osmi­le­té gym­ná­zi­um Open Gate v Babi­cích u Pra­hy, ale také nada­ci, kte­rá pod­po­ru­je moti­vo­va­né stu­den­ty, jejichž rodi­ny by si nemoh­ly dra­hé škol­né dovo­lit. A jak se uká­za­lo, tato nada­ce pod­po­ru­je také základ­ní ško­ly a vyso­ko­ško­lá­ky. Jak to v Nada­ci The Kell­ner Fami­ly Foun­dati­on cho­dí, jsme se pta­li výkon­né ředi­tel­ky Tere­zy Bůžkové. 

Na co se v Nada­ci rodi­ny Kell­ne­ro­vých zamě­řu­je­te a jaké pro­jek­ty podporujete ?

Dlou­ho­do­bě se zamě­řu­je­me na pod­po­ru vzdě­lá­vá­ní, pro­to­že věří­me, že vzdě­lá­ní může změ­nit čes­kou spo­leč­nost k lep­ší­mu. Pri­már­ně se sou­stře­ďu­je­me na svo­je tři vel­ké pro­jek­ty, kte­ré roz­ví­jí­me a finan­cu­je­me. Ty jdou napříč vše­mi typy vzdě­lá­vá­ní a pod­po­ru­jí kon­krét­ní jed­not­liv­ce. Dopa­dy vidí­me hned, a to je moc hez­ké. Kro­mě toho v malé míře pod­po­ru­je­me i jiné orga­ni­za­ce, kte­ré dob­ře zná­me a víme, že za sebou mají dlou­ho­do­bé výsled­ky a obtíž­ně shá­ní pod­po­ru jin­de. To je i pří­pad SPR a naší finanč­ní pod­po­ry kon­fe­ren­ce ke 30. výro­čí zalo­že­ní organizace.

Vaším asi nej­vět­ším pro­jek­tem je gym­ná­zi­um Open Gate.

V rám­ci střed­ní­ho škol­ství pod­po­ru­je nada­ce sti­pen­dis­ty na Open Gate, což je osmi­le­té gym­ná­zi­um v Babi­cích u Pra­hy, na kte­rém díky kole­jím mohou stu­do­vat děti z celé repub­li­ky. Nyní máme zhru­ba 300 stu­den­tů, při­čemž sti­pen­dii pod­po­ru­je­me při­bliž­ně 80 z nich. Mezi nimi máme hod­ně dětí z pěs­toun­ských rodin. Ško­la byla zalo­že­na s myš­len­kou, dát kva­lit­ní vzdě­lá­ní dětem, kte­ré nemě­ly zrov­na štěs­tí na rodi­nu, do kte­ré se naro­di­ly. Stu­du­je u nás hod­ně dětí z dět­ských domo­vů, pěs­toun­ské péče, rodi­čů samo­ži­vi­te­lů. Tito stu­den­ti pak mohou slo­žit mezi­ná­rod­ní IB matu­ri­tu (IB DP – Inter­nati­o­nal Bac­ca­lau­re­a­te Diplo­ma Pro­gra­m­me, dvou­le­tý pro­gram pro sep­ti­mu a oktá­vu) a někdy pokra­ču­jí na vyso­ké ško­ly i do zahra­ni­čí. Aby byla infor­ma­ce kom­plet­ní, musím ješ­tě dodat, že na Open Gate fun­gu­je také prv­ní stu­peň základ­ní ško­ly, ale na ní sti­pen­dia neposkytujeme.

Jak je mož­né zís­kat stu­dij­ní sti­pen­di­um na Open Gate ? A jaké při­jí­ma­cí zkouš­ky musí budou­cí stu­den­ti složit ?

Rodi­če nebo zákon­ní zástup­ci dětí se s námi mohou spo­jit přes webo­vé strán­ky, kde je kon­takt na kole­gy­ni, kte­rá dělá nábor na Open Gate. Ta je potom pro­ve­de celým pro­ce­sem, kde se dívá­me na to, odkud dítě při­chá­zí, jakou má his­to­rii, jak se mu daří na základ­ní ško­le… Nechá­vá­me si poslat moti­vač­ní dopis napsa­ný těmi dět­mi, abychom vidě­li, co je baví, co je zají­má, jaké mají koníč­ky. Doklá­da­jí nám také dopis tříd­ní­ho uči­te­le, pro­to­že ten vidí, jest­li se dítě rádo učí, jest­li je soci­ál­ně zdat­né a podob­ně. Když je dítě tře­ba hod­ně intro­vert­ní, může pro něj být pro­blém, zůstá­vat přes týden na kole­jích, pro­to­že si hůř hle­dá kama­rá­dy. To jsou věci, kte­ré je dob­ré pře­dem vědět. Pak zve­me dítě se zákon­ným zástup­cem na něja­kou akci do ško­ly. Mívá­me kla­sic­ký den ote­vře­ných dve­ří a pak Den pro čtvr­ťá­ka, Den pro páťá­ka, při kte­rých mohou také nahléd­nout do výu­ky a mají sku­pi­no­vou prá­ci, při kte­ré vidí­me, jak inter­a­gu­jí mezi sebou. Když pro­jdou tím­to prv­ním kro­kem, násle­du­je poho­vor u psy­cho­lož­ky. Dětem, kte­ré mají zájem, posky­tu­je­me dou­čo­vá­ní jako pří­pra­vu na při­jí­mač­ky a může si u nás udě­lat zkouš­ky na nečis­to. No a pak jde ucha­zeč na stan­dard­ní při­jí­ma­cí zkouš­ky a zku­sí se k nám dostat. To je situ­a­ce dětí, kte­rým je deset, jede­náct let.

Star­ší děti, kte­ré už někde stu­du­jí, uče­ní je baví a tře­ba se na té své ško­le i troš­ku nudí, nás mohou oslo­vit také. Někdy se stá­vá, že se uvol­ní mís­to ve vyš­ším roč­ní­ku. Když slo­ží roz­dí­lo­vé zkouš­ky, mohou nastoupit.

Samé jed­nič­ky a zájem o stu­di­um není to stejné.

Co pova­žu­je­te u ucha­ze­če o při­je­tí za nejdůležitější ?

Ve chví­li, kdy je vyhle­dá­vá­me a nabí­rá­me, se pri­már­ně dívá­me na moti­va­ci a chuť se učit. Je to pro­to, že sti­pen­dis­té, kte­ří nastu­pu­jí na Open Gate, mají čas­to star­to­va­cí čáru úpl­ně jin­de než prů­měr­ná čes­ká popu­la­ce. Čím dřív je iden­ti­fi­ku­je­me, tím vět­ší prav­dě­po­dob­nost je, že budou poz­dě­ji úspěš­ní. Když se hlá­sí na Open Gate, musí pro­jít přes jed­not­nou při­jí­ma­cí zkouš­ku, a pokud o nich víme včas, může­me jim pomo­ci tře­ba s dou­čo­vá­ním, orga­ni­zu­je­me při­jí­mač­ky na nečis­to, jak jsem už říka­la. My jim může­me dodat tu „tech­nic­kou pod­po­ru“, ale nemů­že­me jim dodat motivaci.

Když zva­žu­je­me, zda dítě pod­po­ří­me, musí pro­jít skr­ze škol­ní pora­den­ské cen­t­rum. Zvláš­tě u dítě­te, kte­ré zaži­lo něja­ké rané trau­ma, je tře­ba zvá­žit, jest­li mu tako­vá ško­la s kole­je­mi vůbec pro­spě­je. Typic­ky, dítě, kte­ré vyrůs­tá v dět­ském domo­vě nebo pěs­toun­ské péči, pro­ži­lo něja­ké zátě­žo­vé situ­a­ce, má naru­še­nou vazbu se svou bio­lo­gic­kou rodi­nou, a když ho pošle­te na Open Gate, v jede­nác­ti letech byd­lí přes týden na kole­ji, což je v čes­kém kon­tex­tu vel­mi neob­vyk­lé. Vět­ši­na dětí si na život na kole­ji po pár měsí­cích zvyk­ne, ale je tře­ba vyhod­no­tit, jest­li prá­vě toto nebu­de pro dané dítě vel­ké rizi­ko. Už jsme tu měli díven­ku z dět­ské­ho domo­va, kte­rá o tu ško­lu dost stá­la, ale její jedi­ný kon­takt s bio­lo­gic­kou rodi­nou byli sou­ro­zen­ci v dět­ském domo­vě. Ty děti na sebe byly hod­ně navá­za­né, pro­to­že nikdo dal­ší už tam nefi­gu­ro­val. No a ve finá­le jsme vyhod­no­ti­li, že by to té hol­čič­ce spíš ublí­ži­lo. Sice by byla na skvě­lé ško­le, ale ztra­ti­la by úzkou vazbu na sou­ro­zen­ce. Tyto děti si ze své his­to­rie nesou dost vel­kou zátěž a náro­ky ško­ly plus kolej v nich může vytvo­řit dal­ší pocit selhání.

Hod­ně se dívá­me na to, čím si pro­šly, jest­li by tako­vou ško­lu zvládly a jest­li samy mají moti­va­ci. Někdy vidí­me, a je to v dob­ré víře, že moti­va­ci mají spíš rodi­če, a dítě sem ani moc nechce. Rodi­če se při­je­dou do ško­ly podí­vat, vidí mož­nos­ti, kte­ré se tady nabí­zí, výu­ku v ang­lič­ti­ně, růz­né krouž­ky… a vědí, když dítě necha­jí na domov­ské ško­le, nic z toho mít nebu­de. A to není dob­ře, chtít musí dítě. Dospě­lý ho sem sice dotla­čí, ale dítě tu stej­ně nebu­de šťast­né a spo­ko­je­né, a nako­nec řek­ne, že chce dělat něco úpl­ně jiného.

Co se děje, když se k vám dítě dosta­ne a v září se zjis­tí, že stýs­ká­ní je pro něj oprav­du nepře­ko­na­tel­ný problém ?

Pro nové stu­den­ty pořá­dá­me v červ­nu Noc na kole­jích, kam při­je­dou i se zákon­ným zástup­cem. Jed­na tako­vá přespá­vač­ka je pro pri­má­ny a dru­há pro ty, kte­ří pře­stu­pu­jí do vyš­ších roč­ní­ků. Při této pří­le­ži­tos­ti se mohou sezná­mit a my zase vidí­me, kdo s kým si tře­ba bude rozu­mět. Také vypl­ní dotaz­ní­ky ohled­ně byd­le­ní na kole­jích, kde jsou otáz­ky jako : jste spíš ran­ní ptá­če nebo sova, máte rád pořá­dek nebo vám na něm zrov­na nezá­le­ží… Je to po vzo­ru brit­ských škol a sna­hou je zkom­bi­no­vat do poko­je dva lidi, u kte­rých je prav­dě­po­dob­né, že to bude fungovat.

Na začát­ku září je sezna­mo­va­cí výlet, kdy jedou někam ven, aby se tří­da lépe pozna­la. I přes­to pla­tí, že kri­ze jsou sko­ro vždyc­ky. Jed­nou, dva­krát, tři­krát…, pro­to­že si děti musí zvyk­nout na straš­nou spous­tu nových věcí. A ty řeší škol­ní apa­rát, kte­rý je na to při­pra­ve­ný. Na kole­jích mají jed­nu oso­bu, kte­rá je s nimi kon­ti­nu­ál­ně, naši kme­no­ví vycho­va­te­lé se nestří­da­jí po týd­nu, jen na noc je tam někdo jiný. No a pak mají dal­ší pod­půr­ný apa­rát, jako kolej­ní­ho psy­cho­lo­ga, kte­rý je k dis­po­zi­ci i po veče­rech. Když se dětem naku­pí zkouš­ky, do toho při­jde vět­ší stýs­ká­ní, umí je vycho­va­te­lé a psy­cho­lo­go­vé pod­po­řit. Hod­ně také pomá­há, že kaž­dý nová­ček dosta­ne své­ho bud­dy­ho, tako­vé­ho zku­še­něj­ší­ho prů­vod­ce z řad star­ších stu­den­tů. Sna­ží­me se, aby star­ší a mlad­ší stu­dent tře­ba byli ze stej­né­ho regi­o­nu a moh­li spo­lu jez­dit do ško­ly. Nemys­lím si, že by stu­den­ti odchá­ze­li, pro­to­že by odlou­če­ní bylo zásad­ním problémem.

Když je dítě hlou­ba­vé a vyrůs­tá v pěs­toun­ské péči, tak to zna­me­ná, že je naše cílo­vá sku­pi­na. Pro tako­vé děti byla tato ško­la založena.

Jakou měrou pod­po­ru­je­te sti­pen­dis­ty ? A mají sti­pen­di­um zaru­če­né po celých osm let ?

Když něko­ho na Open Gate nabe­re­me, tak počí­tá­me s tím, že ho bude­me pod­po­ro­vat po celou dobu stu­dia. Nicmé­ně něja­kou mini­mál­ní část­kou rodi­na na stu­den­ta při­spí­vá, tře­ba ve výši strav­né­ho. Smlou­vy jsou vždyc­ky na rok, a pak je tře­ba zno­vu žádat o pro­dlou­že­ní. Když zákon­ný zástup­ce žádá o finan­ce, napí­še tře­ba, jak se změ­ni­la jejich rodin­ná situ­a­ce, a dítě nám vypl­ní refle­xi. Ty doku­men­ty jsou nezá­vis­lé a rodič, pěs­toun nemá pří­stup do té reflexe. V nemá­lo pří­pa­dech děti napí­šou, že se jim s pěs­tou­nem nebo pěs­toun­kou veli­ce zlep­šil vztah. Vyhnou se totiž kaž­do­den­ním kon­flikt­ním situacím.

Tak­že na jed­nu stra­nu mohou být kole­je z počát­ku tro­chu pro­blém a na dru­hou stra­nu při­ne­sou bene­fit ve vztazích ?

Dětí z pěs­toun­ské péče máme rela­tiv­ně hod­ně. Napří­klad ve vyš­ším roč­ní­ku máme mla­dí­ka, kte­ré­ho má v pěs­toun­ské péči babič­ka. Máme dokon­ce pěs­toun­ku pra­ba­bič­ku, a ten gene­rač­ní odstup zav­dá­vá mno­ho pří­čin k nesho­dám. Vidí­me, že děti se dostá­va­jí do puber­ty a pra­ro­di­če stár­nou, což dohro­ma­dy může při­nést vel­mi vysi­lu­jí­cí situ­a­ce. Zrov­na pro tuto cílo­vou sku­pi­nu může být gym­ná­zi­um Open Gate veli­ce uži­teč­né, pro­to­že přes pra­cov­ní týden pobyt dítě­te na kole­jích pra­ro­di­čům ule­ví do kaž­do­den­ních sta­ros­tí a o víken­du zase budou spo­lu doma. Také může mít dítě něja­kou zdra­vot­ní dia­gnó­zu, pěs­touni jsou potom tro­chu hyper­pro­tek­tiv­ní, což dítě od urči­té­ho věku těž­ko sná­ší. Tak­že v mno­ha rodi­nách kole­je zlep­šu­jí vztahy.

Dívá­me se, jest­li dítě samo má moti­va­ci a jest­li mu poměr­ně nároč­ná ško­la s poby­tem na kole­ji oprav­du bude vyhovovat.

Mají někdy stu­den­ti pro­blém se škol­ní uniformou ?

Řek­la bych, že vůbec. Když nastou­pí, tak ji dosta­nou a vidí, že ji nosí všich­ni. Ono to oprav­du troš­ku pomá­há zmen­šo­vá­ní roz­dí­lů. I když tře­ba pod­le mode­lu mobil­ní­ho tele­fo­nu, teni­sek a dal­ších věcí pozná­te, kdo je z jak dob­ře situ­o­va­né rodi­ny. Čas­to dostá­vám otáz­ku, jak se sná­še­jí děti, kte­rým škol­né pla­tí rodi­če a sti­pen­dis­té. Kdy se na to dětí ptám, zjiš­ťu­ji, že se mno­hem čas­tě­ji sdru­žu­jí pod­le toho, co je baví, v jakém krouž­ku se potká­va­jí než pod­le toho, jak dra­hé mají věci a kdo pla­tí školu.

Část vašich finan­cí smě­řu­je také do běž­ných základ­ních škol. 

Pro základ­ní ško­ly máme vel­ký pro­jekt, kte­rý se jme­nu­je Pomá­há­me ško­lám k úspě­chu. V sou­čas­nos­ti je do něj zapo­je­no 150 veřej­ných základ­ních škol. Cílem je zlep­šo­vá­ní čte­nář­ské a pisa­tel­ské gra­mot­nos­ti dětí, tak­že se v něm rea­li­zu­jí tvůr­čí díl­ny čte­ní a psa­ní. To zna­me­ná, že děti mají mož­nos­ti věno­vat se psa­ní tex­tů na jaké téma chtě­jí, ve sty­lu, kte­rý se jim líbí, a můžou to pak kon­zul­to­vat s uči­te­lem. Stej­ně tak čtou kni­hy, kte­ré si samy při­ne­sou, a pak se o nich baví se spo­lu­žá­ky. Na ško­lách, kte­ré jsou do pro­jek­tu zapo­je­ny, se dělá hod­ně ote­vře­ných hodin a tan­de­mo­vé výu­ky. Uči­te­lé se na hodi­nu spo­leč­ně při­pra­vu­jí, pak ji spo­leč­ně odu­čí a spo­leč­ně ji reflek­tu­jí. Cílem toho­to pro­jek­tu je zapo­jit kaž­dé­ho žáka, nejen toho, kte­rý při­chá­zí z moti­vu­jí­cí­ho, pod­po­ru­jí­cí­ho rodin­né­ho záze­mí a uče­ní ho baví. Máme sna­hu pod­chy­tit děti, kte­ré tako­vé­to záze­mí doma nema­jí, v uče­ní jsou ztra­ce­né, nevě­dí, jak se dob­ře učit. Sna­ží­me se těm­to dětem pomo­ci, aby si umě­ly uče­ní dob­ře řídit a zaži­ly něja­ké vzdě­lá­va­cí úspěchy.

Jak vybí­rá­te, kte­ré se roz­hod­ne­te pod­po­řit ? Musí se hlá­sit samy nebo máte tým, kte­rý je vytipovává ?

Dosud se ško­ly hlá­si­ly samy. Typic­ky to jsou ško­ly, jejichž ředi­te­lé pře­mýš­lí, jak výu­ku udě­lat jinak a při­táh­nout i žáky, kte­ří při­chá­ze­jí z nepod­po­ru­jí­cí­ho pro­stře­dí. Teď je však před námi vel­ká výzva. Pod­po­ro­vat 150 škol je hod­ně, ale pro­to­že je naším cílem sni­žo­vat roz­dí­ly mezi dět­mi, zna­me­ná to i sni­žo­vat roz­dí­ly mezi ško­la­mi. Když je v men­ším měs­tě pět základ­ních škol, jed­na dostá­vá pod­po­ru z naše­ho pro­jek­tu Pomá­há­me ško­lám k úspě­chu, a čty­ři ne, tak ti osví­ce­něj­ší rodi­če budou posí­lat dítě do té základ­ky, kte­rá pod­po­ru­je kri­tic­kou gra­mot­nost na zákla­dě naše­ho pro­jek­tu, a na ty ostat­ní děti zůsta­nou ty dal­ší. Pro­to se teď víc baví­me o tom, jest­li bude­me umět pra­co­vat i s celý­mi územ­ní­mi cel­ky. Pilot­ní pro­jekt máme na Cheb­sku, kde se při­po­ji­lo všech devět cheb­ských základ­ních škol, prá­vě pro­to, aby nevzni­ka­ly roz­dí­ly. Do jis­té míry na tom finanč­ně par­ti­ci­pu­je měs­to Cheb. Teď sle­du­je­me, jaké to bude mít výsled­ky a jest­li bude­me umět tuto kon­cep­ci pře­nést i do jiných loka­lit Česka.

Pod­po­ru­je­te také vysokoškoláky ?

Ano, to je náš tře­tí pro­jekt – pod­po­ru­je­me stu­den­ty, kte­ří odma­tu­ru­jí v Čes­ku a chtě­jí jít na vyso­kou ško­lu do zahra­ni­čí. Ten­to pro­jekt má dvě vět­ve – jed­na se věnu­je stu­den­tům z Open Gate, kte­ří mají poten­ci­ál vystu­do­vat vyso­kou ško­lu, ale v rodin­ném záze­mí není nikdo, kdo by jim to mohl zapla­tit. Těm pomá­há­me, ať se roz­hod­nou stu­do­vat v Čes­ké repub­li­ce nebo v zahra­ni­čí. A tou dru­hou vět­ví je pod­po­ra libo­vol­ných stře­do­ško­lá­ků, kte­ří chtě­jí stu­do­vat baka­lář­ský stu­peň v zahra­ni­čí. Z těch vybí­rá­me nej­lep­ší stu­den­ty, což jsou typic­ky ti, kte­ří už někde na uni­ver­zi­tě nebo tře­ba na Aka­de­mii věd stá­žu­jí, věnu­jí se něja­ké­mu výzku­mu a jsou už tře­ba na úrov­ni čes­kých baka­lá­řů. Víme, že když tito mla­dí lidé půjdou stu­do­vat do zahra­ni­čí, bude to pro ně vel­ký přínos.

Kolik stu­den­tů v sou­čas­nos­ti pod­po­ru­je­te na vyso­kých ško­lách v Čes­ké repub­li­ce a v zahraničí ?

My se na ně dívá­me dohro­ma­dy a v tuto chví­li máme v pro­jek­tu cel­kem 63 stu­den­tů. Jsou v baka­lář­ských pro­gra­mech, někde je to na tři, jin­de na čty­ři roky, pro­to­že brit­ské škol­ství má ve čtyřech letech inte­gro­va­ný stu­peň „mas­ter“. Zhru­ba si to lze před­sta­vit tak, že máme po dva­ce­ti stu­den­tech roz­dě­le­ných do tří roč­ní­ků. Kaž­dý rok při­bliž­ně dva­cet stu­den­tů z pro­gra­mu ode­jde a my dal­ších dva­cet dobereme.

Jaké obo­ry zpra­vi­dla studují ?

Je to hod­ně pes­t­ré, máme stu­den­ty na pří­ro­do­věd­ných obo­rech – bio­lo­gie, che­mie, tech­ni­ka nebo mate­ma­ti­ka, ale máme i stu­den­ty huma­nit­ních věd a také doce­la dost stu­den­tů umě­lec­kých obo­rů. Máme napří­klad trom­bo­nis­tu, kla­ví­rist­ku, hous­list­ku a hous­lis­tu. Vlo­ni kon­čil mla­dý muž, kte­rý stu­do­val cir­ku­so­vou aka­de­mii. Oprav­du se sna­ží­me mít širo­ký záběr, neří­kat si, že je správ­né pod­po­ro­vat jenom pří­rod­ní vědy, ale sna­ží­me se hle­dat talen­ty napříč obo­ry. Pokud někdo vyni­ká, tak je nám jed­no, na jaký obor se hlá­sí. Na příští rok jsme pod­po­ři­li jed­no­ho stu­den­ta na Ber­ke­ley do Valen­cie, což je sou­část mezi­ná­rod­ní­ho cam­pu­su Uni­ver­si­ty of Cali­for­nia, slav­né ame­ric­ké ško­ly, kde ostat­ně máme sleč­nu, kte­rá hra­je na bicí, a ten nový mla­dík bude stu­do­vat sklad­bu fil­mo­vé hud­by. Když vidí­me vášeň a zápal, ti mla­dí lidé hod­ně chtě­jí a vyví­jí úsi­lí, tak u nás mohou zís­kat pod­po­ru, i když chtě­jí stu­do­vat obo­ry rela­tiv­ně neob­vyk­lé. Tře­ba Tomáš Kačo, rom­ský kla­ví­ris­ta pochá­ze­jí­cí z dva­nác­ti sou­ro­zen­ců, byl náš sti­pen­dis­ta. Tak­že už máme něja­kou tradici.

Čas­to se k nám tyto děti vyrůs­ta­jí­cí v pěs­toun­ské péči dosta­nou na dopo­ru­če­ní dopro­vá­ze­jí­cí organizace.

Jak je to s vyso­ko­ško­lá­ky a jejich smluv­ním závaz­kem, že se vrá­tí do repub­li­ky a budou tu mini­mál­ně tři roky pracovat ?

Cho­dí nám žádosti, kde je napsa­né : Jsem ambi­ci­óz­ní, mám samé jed­nič­ky a chci stu­do­vat v zahra­ni­čí… Ale to nejsou děti do port­fo­lia Nada­ce rodi­ny Kell­ne­ro­vých. U těch, kte­ré pod­po­ru­je­me na vyso­kých ško­lách, se dívá­me na to, čemu se už věnu­jí nad rámec poža­dav­ků jejich střed­ní ško­ly. Sle­du­je­me tře­ba, jest­li někde dob­ro­vol­ni­čí. Když někdo dělá něco pro komu­ni­tu ve věku osm­nác­ti deva­te­nác­ti let, je dost prav­dě­po­dob­né, že bude mít tuto potře­bu i poz­dě­ji. Posí­lá­me je do zahra­ni­čí pro­to, že chce­me, aby se po něja­ké době vrá­ti­li a své zna­los­ti a zku­še­nos­ti pře­dá­va­li. Nebu­de­te se s nikým přít, jest­li záva­zek spl­nil nebo nespl­nil, ale bude­te si do port­fo­lia vybí­rat tako­vé lidi, u kte­rých cítí­te, že ho napl­ní, pro­to­že si nesou tu morál­ní povin­nost, ne pro­to, že to mají někde napsa­né ve smlouvě. 

Co vás na vaší prá­ci těší ?

Sku­teč­nost, že vidím dopa­dy své prá­ce a vidím je hned. Při­šla jsem z pora­den­ství, kde vytvá­ří­te něja­kou stra­te­gii, pak ji imple­men­tu­je­te, pak ji vyhod­no­cu­je­te, a to může trvat oprav­du dlou­ho. My tady máme samo­zřej­mě také stra­te­gii a baví­me se o tom, jest­li dělá­me všech­no nej­lé­pe nebo jest­li jsou ješ­tě věci, kte­ré může­me zlep­šo­vat. Skvě­lé je také vědo­mí, že pomá­há­me kon­krét­ním lidem. Kaž­dý rok nám při­bý­va­jí pri­má­ni a stu­den­ti, kte­ří přestou­pi­li z jiné­ho gym­ná­zia a k tomu jsou vyso­ko­ško­lá­ci z pro­jek­tu Uni­ver­zi­ty, což býva­jí veli­ce fajn lidé. Je vel­mi obo­ha­cu­jí­cí, když tře­ba na setká­ní uni­ver­zit­ních stu­den­tů a absol­ven­tů, kte­ré pořá­dá­me dva­krát roč­ně, vidí­me tu mla­dou energii.

Jsem v nada­ci krát­ce, tepr­ve rok a půl, tak­že ješ­tě nepo­zo­ru­ji tu vel­kou pro­mě­nu našich gym­na­zis­tů, ale kole­gy­ně, kte­rá se sta­rá o nábor nadač­ních dětí, má letos prv­ní matu­ran­ty. Tam už vidí vel­kou změ­nu. Jsou z nich mla­dí lidé, kte­ří vědí, co chtě­jí dělat a proč. A to je oprav­du moc hezké.


Příští roz­ho­vor, kte­rý pro vás při­pra­vu­je­me, bude s Petrou Štět­ko­vou, kte­rá vyhle­dá­vá nada­né děti pro stu­di­um na gym­ná­ziu Open Gate prá­vě v pěs­toun­ských rodi­nách a dět­ských domovech.

Sdílet článek na sociálních sítích:
Lenka Pospíšilová
Lenka Pospíšilová
redaktorka blogu