Blog

Pěstounství pohledem psycholožky

17. října 2025 Lenka Pospíšilová 7 minut čtení
Pěstounství pohledem psycholožky

Posled­ních bez­má­la dva­cet let se psy­cho­lož­ka PhDr. Ale­na Micha­lo­vá věnu­je náhrad­ní rodin­né péči ve Sdru­že­ní pěs­toun­ských rodin. Do pro­ble­ma­ti­ky, kte­rá se nás dotý­ká, vná­ší věc­ný i cit­li­vý pohled a odbor­né poro­zu­mě­ní. V roz­ho­vo­ru ote­ví­rá­me otáz­ky sys­té­mo­vých změn v náhrad­ní péči, posto­je spo­leč­nos­ti k pěs­toun­ství, při­je­tí dítě­te do rodi­ny a psy­cho­lo­gic­kých výzev, kte­ré s tím sou­vi­se­jí, i pod­po­ry, již pěs­touni a osvo­ji­te­lé potře­bu­jí. Jaké mýty kolem náhrad­ní­ho rodi­čov­ství stá­le pře­tr­vá­va­jí a co je pro dítě nej­dů­le­ži­těj­ší ? Čím by měl pěs­toun být vyba­ve­ný a jak by měla vypa­dat pod­po­ra odbor­ní­ků, když si neví rady ? Jaký je pří­nos dopro­vá­ze­jí­cích orga­ni­za­cí ? A jaká byla vlast­ně osob­ní ces­ta od kli­nic­ké psy­cho­lo­gie do svě­ta náhrad­ních rodin ?

Co Vás při­ved­lo k prá­ci v oblas­ti dět­ské psy­cho­lo­gie a kon­krét­ně k téma­tu náhrad­ní rodin­né péče ?

Než jsem se dosta­la k náhrad­ní rodin­né péči, pra­co­va­la jsem na dět­ské psy­chi­atrii jako kli­nic­ká psy­cho­lož­ka. K náhrad­ce jsem při­šla tro­chu náho­dou. Když jsme se pře­stě­ho­va­li ze západ­ních Čech do Brna, dosta­la jsem na zákla­dě dopo­ru­če­ní jed­né kole­gy­ně, se kte­rou jsme děla­ly výcvik v sys­te­mic­ké psy­cho­te­ra­pii, nabíd­ku od před­se­dy Pav­la Šmý­da, abych pra­co­va­la v SPR. Z počát­ku jsem z toho byla tro­chu roz­pa­či­tá, pro­to­že jsem s náhrad­kou měla jen zpro­střed­ko­va­né zkušenosti.

Byl to rok 2007, tako­vé dřev­ní doby, kdy pěs­touni nemu­se­li mít uza­vře­nou doho­du o dopro­vá­ze­ní, Sdru­že­ní fun­go­va­lo spon­tán­ně­ji a na zákla­dě růz­ných dota­cí. Pěs­touni se na nás obra­ce­li s růz­ný­mi poža­dav­ky a já jsem v pod­sta­tě děla­la psy­cho­lo­gic­ká vyšet­ře­ní stej­ně jako teď. Také jsem byla něja­kou dobu vedou­cí brněn­ské porad­ny NRP. Ale co pova­žu­ji za důle­ži­té : zača­li jsme do časo­pi­su Prů­vod­ce NRP dávat rubri­ku Hle­dá­me vás, mámo, táto. Lidi ji hod­ně čet­li a dost dětí tou­to ces­tou našlo novou rodi­nu. I když časo­pis už nee­xis­tu­je, rubri­ka na webu Sdru­že­ní fun­gu­je dodnes : Hle­dá­me rodi­nu — Sdru­že­ní pěs­toun­ských rodin

Jak se pod­le vás náhrad­ní rodin­ná péče změ­ni­la za dobu, co se v ní pohybujete ?

Bez pod­po­ry stá­tu byl pro­voz nezisko­vek v oblas­ti náhrad­ní rodin­né péče tro­chu jiný. Pod­mín­ky se výraz­ně změ­ni­ly od 1. led­na 2013 nove­lou záko­na 359/1999 Sb. Pěs­tou­nům vznik­la povin­nost mít dopro­vá­ze­jí­cí orga­ni­za­ci a dopro­vá­ze­jí­cí orga­ni­za­ce na kaž­dou rodi­nu zača­ly dostá­vat od stá­tu finan­ce. Přes­to­že se na nove­le podí­le­lo dost lidí z oblas­ti NRP, i naše Sdru­že­ní, nedá se říct, že by byla doko­na­lá. Mimo jiné vznik­lo roz­dě­le­ní na zpro­střed­ko­va­né a nezpro­střed­ko­va­né, tedy pří­bu­zen­ské pěs­tou­ny. Finanč­ní nespra­ve­dl­nost vůči pří­bu­zen­ským pěs­tou­nům, kte­rá vznik­la roku 2013, se naštěs­tí dal­ší nove­lou narov­na­la. Mys­lím, že si pří­bu­zen­ští pěs­touni zaslou­ží, aby na tom finanč­ně byli lépe, a pokud se uza­vře­li Doho­du o dopro­vá­ze­ní, mají teď stej­né pod­mín­ky jako ti zprostředkovaní.

SPR se také z Brna roz­ší­ři­lo mimo jiné i do Prahy.

V roce 2014 jsem se pře­stě­ho­va­la do Pra­hy a na pokyn Pav­la Šmý­da jsem tady zalo­ži­la poboč­ku. Porad­na v Pra­ze tedy fun­gu­je od roku 2015. Něko­li­krát jsme se roz­ší­ři­li, pře­stě­ho­va­li. Dnes je nás osm pra­cov­nic a síd­lí­me Na Zlat­ni­ci. Počet rodin význam­ně naros­tl o svě­ře­nec­ké (pří­bu­zen­ské) pěs­toun­ské rodi­ny. Od září 2025 jsem pře­da­la vede­ní praž­ské Porad­ny NRP mlad­ší kole­gy­ni. Zůsta­la jsem tady jako psy­cho­lož­ka a chys­tá­me se dělat pří­pra­vy pro nové pěstouny.

Jest­li do toho máte jen tro­chu chu­ti, zvaž­te to, obsta­rej­te si dosta­tek prav­di­vých infor­ma­cí, a nevzdá­vej­te se, když se setká­te s prv­ní pře­káž­kou, s někým, kdo vás od toho bude odrazovat.

Jak se pod­le Vás čes­ká spo­leč­nost dívá na pěs­tou­ny a osvo­ji­te­le ? Změ­nil se obec­ný postoj za posled­ní dvě tři desetiletí ?

Pořád, přes veš­ke­ré kam­pa­ně, si běž­ná popu­la­ce ple­te pěs­toun­skou péči s osvo­je­ním. Pro vět­ši­nu lidí je to všech­no dohro­ma­dy adop­ce. Mají v tom zkrát­ka zma­tek, netu­ší, co všech­no náhrad­ní rodin­ná péče obná­ší a co je tře­ba absol­vo­vat. Setká­vám se s tím cel­kem čas­to, pro­to­že mi vola­jí lidé a říka­jí : „My jsme vidě­li inze­rát, že Mařenka/Pepíček, potře­bu­jí rodi­nu, tak my si jí/ho vez­me­me. Kde to dítě máte a kdy si pro něj může­me při­jet?“ Je jas­né, že to nema­jí moc pro­myš­le­né, neřku-li že by pro­šli pat­řič­ným pro­ce­sem a byli schvá­le­ní pro pěs­toun­skou péči nebo osvo­je­ní. Nicmé­ně vše­o­bec­né pově­do­mí o tom, že rodin­ná péče exis­tu­je, se zřej­mě zlepšilo.

Nedí­va­jí se už lidé s pozdvi­že­ným obo­čím na počet­nou rodi­nu, kde kaž­dé dítě vypa­dá jinak, někte­ré má tře­ba i zjev­ný hendikep ?

Dnes je kla­sic­ká čes­ká rodi­na, zvláš­tě v Pra­ze, spíš výjim­kou. Jsou spo­lu lidé vše­li­ja­kých etnik a národ­nos­tí, děti jsou „růz­ně barev­né“. I z toho důvo­du, že se spo­leč­nost změ­ni­la, je také více ote­vře­ná oné jina­kos­ti, se kte­rou jsme míva­li dří­ve dost pro­blém. Migra­ce je znač­ná, zvlášť ve vel­kých měs­tech, což tomu také při­spí­vá. Nor­ma se posu­nu­la v tom dob­rém slo­va smys­lu a spo­leč­nost je tolerantnější.

Jaké jsou nej­čas­těj­ší pro­blémy pěs­toun­ských rodin ?

Pro­blémy se ani moc nemě­ní. Spíš jde o to, že zpro­střed­ko­va­ných pěs­tou­nů je stá­le málo a narůs­ta­jí ti pří­bu­zen­ští, což jsou obvykle babič­ky, a v naší Porad­ně dopro­vá­zí­me i pra­ba­bič­ku. Ta gene­rač­ní pro­past je pak už oprav­du vel­ká a pro­blémy svě­ře­ných dětí zvlá­da­jí při vší sna­ze hůře. Mnoh­dy si říkám, že by dítě­ti bylo lépe u pou­če­ných pěs­tou­nů. Nepla­tí to samo­zřej­mě vždyc­ky. Ovšem zako­pa­ný pes je v tom, že přes všech­ny kam­pa­ně je, jak už jsem říka­la, dlou­ho­do­bých pěs­tou­nů zou­fa­le málo. Potíž je, mys­lím si, v hod­no­tách spo­leč­nos­ti. Spo­leč­nost si cení mno­hem více jiných úspě­chů než toho, že někdo vycho­vá­vá děti, kte­ré by jinak skon­či­ly v ústav­ní péči. A to poklá­dám za vel­mi smutné.

Jak důle­ži­tá je psy­chic­ká pod­po­ra pro náhrad­ní rodi­če a jak by měla v ide­ál­ním pří­pa­dě vypadat ?

Děti jsou slo­ži­těj­ší, péče o ně je nároč­něj­ší a když se něco neda­ří, pěs­touni míva­jí pocit selhá­ní, kte­rý ovšem napros­to není na mís­tě. Potí­že, se kte­rý­mi se tako­vá rodi­na potý­ká, jsou ve vět­ši­ně pří­pa­dů mno­hem hor­ší než v bio­lo­gic­ké rodi­ně. I když i v té se může leda­cos při­ho­dit. Dítě při­chá­zí do pěs­toun­ské rodi­ny obvykle po dost hroz­ném star­tu do živo­ta, a to se pros­tě projeví.

Psy­cho­lo­gic­ké inter­ven­ce by měly mířit na celý rodin­ný sys­tém, v němž při­ja­té dítě musí najít své mís­to a zakot­vit. A to je mož­né jen ve zdra­vé rodi­ně, kte­rá peču­je o potře­by všech svých čle­nů (zahr­nu­je tedy nejen indi­vi­du­ál­ní, ale i páro­vé a rodin­né pora­den­ství, pří­pad­ně psy­cho­te­ra­pe­u­tic­kou péči). Výho­dou pro pěs­toun­ské rodi­ny musí být, že se ve své dopro­vá­ze­jí­cí orga­ni­za­ci domo­hou bez dlou­hé­ho čeká­ní slu­žeb odbor­ní­ků, kte­ří na roz­díl od těch vše­o­bec­ných, mají zku­še­nost s náhrad­ní rodin­nou péčí.

Nabí­zí se otáz­ka, jest­li exis­tu­je dosta­tek odbor­ní­ků spe­ci­a­li­zo­va­ných na náhrad­ní rodiny ?

Není jich dosta­teč­né množ­ství. Kole­gů psy­cho­lo­gů, kte­ří rozu­mí pro­ble­ma­ti­ce NRP, oprav­du není moc. Nevím, jak moc se to před­ná­ší na vyso­kých ško­lách, ale roz­hod­ně není dost odbor­ní­ků, kte­ří by cíle­ně smě­řo­va­li do této oblasti.

Navíc pře­tr­vá­vá vel­ká nein­for­mo­va­nost o pro­ble­ma­ti­ce při­ja­tých dětí ve škol­kách a základ­ní ško­lách. Na peda­go­gic­kých fakul­tách se o tom asi neu­čí a na katedrách psy­cho­lo­gie to také zrov­na roz­ší­ře­ná oblast nebu­de. Je tře­ba, aby uči­te­lé vědě­li, jak se cho­vat k dítě­ti, kte­ré má za sebou kus těž­ké­ho živo­ta, bylo při­ja­té do nové rodi­ny, pro­je­vu­je se tak a onak. Napros­tá vět­ši­na peda­go­gů na to nesly­ší, pro­to­že nema­jí pat­řič­né znalosti.

Ates­ta­ci z dět­ské psy­cho­lo­gie má v repub­li­ce jen pár lidí. Na prs­tech jed­né ruky by se dali spo­čí­tat. Při tom, kolik dětí má dnes pro­blémy, i z běž­né popu­la­ce mimo pěs­toun­skou péči, je to váž­ně alarmující.

S čím vším může dopro­vá­ze­jí­cí orga­ni­za­ce pomo­ci po při­je­tí dítě­te a co by ješ­tě pod­le vaší zku­še­nos­ti pěs­touni uví­ta­li, ale z něja­ké­ho důvo­du to nejde ?

Dopro­vá­ze­jí­cí orga­ni­za­ce může pomo­ci, a na to jsme nara­zi­li, když jsme při­bí­ra­li svě­ře­nec­ké rodi­ny, ješ­tě před tím, než se rodi­na roz­hod­ne, jest­li si dítě vez­me do péče. Ve vět­ši­ně pří­pa­dů je to tak, že pří­bu­zen­ští pěs­touni k tomu při­jdou jako sle­pí k hous­lím. Něco se v šir­ší rodi­ně při­ho­dí a oni sto­jí před pro­blé­mem, že o toto dítě/děti bude tře­ba se posta­rat nebo by šlo do ústav­ní péče, pří­pad­ně někam, mož­ná i dale­ko, do pěs­toun­ské péče k cizím lidem. No a pak boju­jí s tou před­sta­vou, že by se měli o to dítě posta­rat, ale moc se jim do toho nechce, pro­to­že si na to tře­ba netrou­fa­jí. Oprav­du je tře­ba o tom mlu­vit, než dítě do rodi­ny při­jde. V tom­to roz­ho­do­vá­ní by dopro­vá­ze­jí­cí orga­ni­za­ce měla umět pomo­ci. Mož­ná by se někdy dospě­lo k názo­ru, že by neby­lo dob­ré ani pro rodi­nu, ani pro dítě, kdy­by se poten­ci­ál­ní pěs­touni sna­ži­li tak­zva­ně obě­to­vat. No a pak pocho­pi­tel­ně, když si pěs­touni při­ve­zou dítě, tak je pod­po­ra zapo­tře­bí pod­le okol­nos­tí. Někdy je to bez pro­blé­mů, jin­dy s malý­mi pro­blémy, někde jsou ty pro­blémy vel­ké a je tře­ba intervence.

S jaký­mi ilu­ze­mi, oba­va­mi nebo mýty se u pěs­tou­nů, i budou­cích, nej­čas­tě­ji setkáváte ? 

Ilu­ze je, že při­jme­te dítě, ono se vám pově­sí kolem krku a bude vám do smr­ti vděč­né. Plus dal­ší ilu­ze : Vždyť jsme vycho­va­li naše vlast­ní děti a jsou úpl­ně per­fekt­ní, mají vyso­ké ško­ly, jsou zod­po­věd­ní… tak pře­ce tako­vé­ho malé­ho roš­ťá­ka zvlád­ne­me. Toto se vel­mi čas­to stá­vá také u pří­bu­zen­ských pěs­tou­nů : mají tři děti, dvě jsou úpl­ně per­fekt­ní a tře­tí jede v dro­gách, nepra­cu­je, a ješ­tě od něj mají v péči vnoučata.

Všech­no, co pěs­touni do dítě­te inves­to­va­li, někde je, ono to nevy­šumí, ale někdy to to dítě neu­mí používat.

Co by pod­le Vás měl člo­věk zvá­žit, než se roz­hod­ne stát pěs­tou­nem nebo osvojitelem ?

Jest­li na to má. Pěs­touni musí být vel­mi tole­rant­ní, brát věci jaké jsou, nesmí bazí­ro­vat na zása­dách, na kte­rých by bazí­ro­va­li u svých bio­lo­gic­kých dětí a musí mít oprav­du širo­ké srd­ce. Kdy­by trva­li na tom, že dítě musí být přes­ně tako­vé nebo ona­ké, je to pře­dem pro­hra­ný boj. Také zále­ží na tom, jest­li jsou dosta­teč­ně zdra­ví a odol­ní, i psy­chic­ky. Navíc ve struk­tu­ře osob­nos­ti pěs­tou­na by se nemě­ly vysky­to­vat žád­né závaž­něj­ší odchyl­ky, kte­ré by moh­ly zaklá­dat na poz­děj­ší pro­blémy, aby tře­ba pak „neu­jel“ ve výchově.

Pokud se člo­věk roz­hod­ne „jít do toho“, poskyt­nout potřeb­né­mu dítě­ti šan­ci na život v milu­jí­cí a peču­jí­cí rodi­ně (a pře­trh­nout tak nebla­hý osu­do­vý řetěz nefunkč­ních rodin­ných vzta­hů mnoh­dy dale­ko do minu­los­ti), je to nej­víc, co mohl v živo­tě udě­lat. A věří­me, že se mu to někde vrátí.

Za roz­ho­vor děkuje

Len­ka Pospíšilová

Člá­nek vzni­kl u pří­le­ži­tos­ti 30. výro­čí Sdru­že­ní pěs­toun­ských rodin.

Sdílet článek na sociálních sítích:
Lenka Pospíšilová
Lenka Pospíšilová
redaktorka blogu