Blog

Hledáme „Karlíky“ z továrny na čokoládu, aby si u nás vydobyli zlatý kupón

22. května 2025 Lenka Pospíšilová 7 minut čtení
Hledáme „Karlíky“ z továrny na čokoládu, aby si u nás vydobyli zlatý kupón

Osmi­le­té gym­ná­zi­um Open Gate je vskut­ku dra­há ško­la, nicmé­ně šan­ci dává nada­ným dětem napříč spo­leč­nos­tí i celou repub­li­kou. Aka­de­mic­ká a soci­ál­ní sti­pen­dia pro stu­den­ty z rodin, kte­ré si nemo­hou dovo­lit pla­tit škol­né, posky­tu­je Nada­ce The Kell­ner Fami­ly Foun­dati­on. Dosud je zís­ka­lo už 417 gym­na­zis­tů. Ško­la sama hle­dá nové stu­den­ty také mezi dět­mi v pěs­toun­ské péči i v dět­ských domo­vech. A prá­vě o tom jsme hovo­ři­li s Petrou Štět­ko­vou, vedou­cí nadač­ní­ho sti­pen­dij­ní­ho pro­gra­mu Open Gate, kte­rá děti ze slo­ži­té­ho rodin­né­ho záze­mí vyhledává.

Název Open Gate se dá na prv­ní pohled vyklá­dat dvě­ma způ­so­by : jed­nak že ško­la má ote­vře­nou brá­nu pro zájem­ce o stu­di­um a za dru­hé, že ote­ví­rá svým absol­ven­tům brá­nu do svě­ta. Kte­ré vysvět­le­ní je to výstiž­něj­ší ? A máte ješ­tě něja­ké další ?

Oba výkla­dy dáva­jí smy­sl. Já si dovo­lím vzhle­dem k své­mu zamě­ře­ní blí­že popsat ote­vře­nou brá­nu pro zájem­ce o stu­di­um na osmi­le­tém gym­ná­ziu, a pře­de­vším pro žada­te­le o sti­pen­di­um. Nada­ce rodi­ny Kell­ne­ro­vých totiž na od začát­ku fun­go­vá­ní ško­ly posky­tu­je štěd­rá sti­pen­dia pro děti, kte­ré pochá­ze­jí z kom­pli­ko­va­né­ho rodin­né­ho prostředí.

Ote­vře­nost vidím také v tom, že řadu let na gym­ná­ziu pořá­dá­me vzdě­lá­va­cí akti­vi­ty pro odbor­nou veřej­nost a již čtyřem stov­kám peda­go­gů, soci­ál­ních pra­cov­ní­ků, pěs­tou­nů nebo zástup­ců růz­ných slu­žeb či dět­ských domo­vů jsme před­sta­vi­li naše zku­še­nos­ti s vyti­po­vá­vá­ním a pod­po­rou stu­den­tů, kte­ří žijí v soci­ál­ně zne­vý­hod­ně­ném pro­stře­dí. Pořá­dá­me také ško­le­ní pro soci­ál­ní pra­cov­ní­ky a sna­ží­me se uka­zo­vat, že poten­ci­ál dětí nemu­sí být patr­ný na prv­ní pohled a dává­me návod, jak ho rozpoznat.

Jaké šan­ce tedy mají děti vyrůs­ta­jí­cí v ne zrov­na nej­lé­pe situ­o­va­né rodi­ně, pěs­toun­ské péči nebo dět­ském domově ?

Tyto děti naše nada­ce aktiv­ně vyhle­dá­vá. Oslo­vu­je­me děti, kte­rým to ve ško­le při­ro­ze­ně jde, jsou zví­da­vé, baví je cizí jazy­ky, mají tře­ba něja­ký zají­ma­vý zájem a hlav­ně – mají sny. Pokud jsou ochot­ny pocti­vě pra­co­vat, mohou své sny díky stu­diu na gym­ná­ziu, a zpra­vi­dla i na vyso­ké ško­le, realizovat.

Je prav­da, že ucha­ze­či pro­chá­zí poměr­ně důklad­ným výbě­rem, ale když se vše pove­de, je jejich nástup na gym­ná­zi­um Open Gate radost a jsou ve ško­le spo­ko­je­ní. Mám zku­še­nost, že stu­den­ti, kte­ří pře­ko­na­li v dět­ském věku něja­ké pře­káž­ky a pro­je­vi­la se jejich odol­nost, mohou vyzrát ve sku­teč­ně sil­né osob­nos­ti, kte­ré cha­rak­te­ri­zu­je kro­mě inte­li­gen­ce, smys­lu pro humor a empa­tie, také vel­ká dáv­ka lid­skosti. Zkrát­ka když nad trau­ma­tem zví­tě­zí sil­né jádro, vyjde z toho pozo­ru­hod­ný člověk.

V jakém před­sti­hu by se rodi­na měla začít se ško­lou kontaktovat ?

Vět­ši­nou to „namlou­vá­ní“ s dět­mi trvá rok. Začí­ná už ve čtvr­té tří­dě. V červ­nu pořá­dá­me akci pro čtvr­ťáčky, kdy můžou při­jet se svý­mi zákon­ný­mi zástup­ci, podí­vat se, jak to ve ško­le vypa­dá a zažít den na gym­ná­ziu. Během toho dne se dozví, jak to fun­gu­je ve ško­le, na kole­jích, jak vypa­dá are­ál, jsou pozvá­ni na oběd do škol­ní jídel­ny. Děti si vytvo­ří něja­ký dojem, pro­mys­lí, jak by se jim tu líbi­lo, jaké tu máme pro­stře­dí, atmo­sfé­ru… Na napros­tou vět­ši­nu to půso­bí pozitivně.

Potře­bu­je ucha­zeč něja­ké spe­ci­ál­ní dopo­ru­če­ní ze ško­ly, peda­go­gic­ko-psy­cho­lo­gic­ké porad­ny nebo jiné instituce ?

Sna­ží­me se o dítě­ti dozvě­dět co nej­ví­ce infor­ma­cí, abychom si byli jis­tí, že Open Gate pro něj bude sku­teč­ně nej­lep­ší mož­nou vol­bou. Sou­čás­tí žádosti o sti­pen­di­um je pro­to dolo­že­ní moti­vač­ní­ho dopi­su ucha­ze­če, vyjá­d­ře­ní jeho stá­va­jí­cí­ho tříd­ní­ho uči­te­le a vysvědčení.

U dětí z pěs­toun­ských rodin a dět­ských domo­vů pro­bí­há i povin­ná kon­zul­ta­ce ve Škol­ním pora­den­ském pra­co­viš­ti. Paní psy­cho­lož­ka pro­vě­řu­je jejich moti­va­ci, kogni­tiv­ní poten­ci­ál a také cel­ko­vé kon­tex­ty osob­ní situ­a­ce. Výběr dělá­me sku­teč­ně pre­ciz­ně a zva­žu­je­me růz­né souvislosti.

Pro děti, kte­ré mají vnitř­ní zápal a zájem, je Open Gate ta správ­ná škola.

Pro vět­ši­nu rodin je zásad­ní finanč­ní strán­ka stu­dia. Jaké typy sti­pen­dií mohou děti zís­kat a co pro to rodi­če nebo pěs­touni musí udělat ?

Aby bylo Open Gate dostup­né sku­teč­ně pro všech­ny moti­vo­va­né děti, máme v nabíd­ce dva typy sti­pen­dií. Aka­de­mic­ké sti­pen­di­um může zís­kat vyni­ka­jí­cí žák z běž­né stře­do­sta­vov­ské rodi­ny, kte­rá pak na škol­ném sice v urči­té míře par­ti­ci­pu­je, ale nemoh­la by si ho dovo­lit pla­tit v plné výši. Chce­me, aby pro tako­vé­ho ucha­ze­če bylo uče­ní radost, aby byl aktiv­ní, dosa­ho­val skvě­lých výsled­ků a byl také soci­ál­ně zdat­ný. Pro zís­ká­ní toho­to sti­pen­dia se zohled­ňu­je také pří­jem a maje­tek dané rodiny.

Soci­ál­ní sti­pen­di­um je pak urče­né prá­vě tře­ba dětem z náhrad­ní rodin­né péče, dětem z dět­ských domo­vů, dětem z rodin samo­ži­vi­te­lů nebo z rodin s eko­no­mic­ky vel­mi sla­bým záze­mím. Výho­da je, že ucha­ze­či o soci­ál­ní sti­pen­di­um mohou zís­kat od nada­ce pod­po­ru již v prů­bě­hu pří­pra­vy na jed­not­né při­jí­ma­cí zkouš­ky. Děti dosta­nou tipy, jak se učit a kde si hle­dat potřeb­né infor­ma­ce, mají bez­plat­ně zajiš­tě­né dou­čo­vá­ní a při­jí­mač­ky nane­čis­to. Naší sna­hou je, pomo­ci jim vyrov­nat někte­ré han­di­ca­py (např. čas­té stě­ho­vá­ní, dlou­ho­do­běj­ší absen­ce ve ško­le), kte­ré čas­to vznik­ly niko­liv jejich vinou.

Jaké jsou ter­mí­ny pro ode­vzdá­ní při­hlá­šek ke stu­diu a žádosti o stipendium ?

Děti, kte­ré se hlá­sí z 5. tříd základ­ní škol, podá­va­jí při­hláš­ku k 20. úno­ru, tak jak to naři­zu­je MŠMT. Žádosti o sti­pen­di­um se podá­va­jí obvykle v prů­bě­hu led­na. Pokud se uvol­ní kapa­ci­ta, mohou se o gym­ná­zi­um uchá­zet i star­ší děti, a to v prů­bě­hu celé­ho roku. Pokud ško­la vypi­su­je mimo­řád­né při­jí­ma­cí říze­ní, koná se obvykle v květnu.

Jak vyso­ké sti­pen­di­um bude ? A může se měnit v prů­bě­hu studia ?

U dětí z náhrad­ních rodin je par­ti­ci­pa­ce urče­na obvykle jako poměr­ná část­ka z pří­spěv­ku na úhra­du potřeb dítě­te. Zpra­vi­dla to bývá tak od pěti do sed­mi, osmi tisíc měsíč­ně, pokud má dítě v péči např. pra­ro­dič – samo­ži­vi­tel, může to být i výraz­ně méně. Zále­ží také na tom, kolik mají doma dětí a odkud stu­dent dojíž­dí. Sice se musí kaž­dý rok zno­vu podat žádost o sti­pen­di­um, ale v napros­té vět­ši­ně pří­pa­dů se jeho výše v prů­bě­hu stu­dia nemění.

Co musí sti­pen­dis­té dodr­žet ?

Jak už jsem říka­la, rodi­če kaž­dý rok svou žádost o pod­po­ru u Nada­ce Kell­ne­ro­vých obno­vu­jí. Zno­vu nám tedy posí­la­jí žádost o finanč­ní dar a při­klá­da­jí také refle­xi stu­den­ta. Tato reflexe je pro nás důle­ži­tou zprá­vou o tom, že stu­du­jí na gym­ná­ziu rádi a zre­ka­pi­tu­lu­jí si, co se jim v daném roce poved­lo, jest­li se zúčast­ni­li něja­kých olym­pi­ád, věno­va­li se dob­ro­vol­nic­tví a kam smě­řu­jí v nad­chá­ze­jí­cím obdo­bí. S pro­blémy nebo nároč­něj­ším obdo­bím umí­me pomo­ci, dlou­ho­do­běj­ší nezá­jem o stu­di­um, nefér jed­ná­ní nebo vyso­ké absen­ce netolerujeme.

Je tře­ba pro­ká­zat nejen odva­hu, ale také píli a stu­dij­ní předpoklady…

Sta­ne se, že někdo odejde ?

Někdy ano. Tře­ba na kon­ci minu­lé­ho škol­ní­ho roku ode­šla dív­ka, kte­rá byla v pěs­toun­ské péči u babič­ky, ale sblí­ži­la se s bio­lo­gic­kým otcem, kte­rý je umě­lec­ký řez­bář. A ona si přá­la stu­do­vat na výtvar­né ško­le. Na Open Gate dokon­či­la kvar­tu, jako­by devá­tou tří­du, a vyda­la se umě­lec­kým smě­rem. Pros­tě se jí změ­ni­ly pri­o­ri­ty. To je odchod se ctí a Nada­ce je s tím v souladu.

Někdy je ten odchod nedob­ro­vol­ný, ale to musí mít stu­dent oprav­du dlou­ho­do­bé a závaž­né pro­blémy. Sta­lo se tře­ba u jed­no­ho hoší­ka, žil sám s mamin­kou, kte­rá ho asi také tro­chu nezvlá­da­la a nepod­po­ro­va­la. Obje­vi­ly se vel­ké absen­ce, pod­vo­dy při tes­tech. Svo­la­li jsme pří­pa­do­vou kon­fe­ren­ci, pro­mlu­vi­li s mat­kou, dohod­li plán náprav­ných opat­ře­ní. Pak dru­hou kon­fe­ren­ci, ale ono se nic nelep­ši­lo. Nedo­ká­zal vyu­žít pří­le­ži­tost, kte­rou dostal, tak ode­šel. Někdy to dětem vysvět­lu­ji na prin­ci­pu fot­ba­lu. Kdy­by měl klub hrá­če, kte­rý netré­nu­je, dělá fau­ly, tak by si ho také nene­chá­va­li v týmu.

Pro děti ve zpro­střed­ko­va­né pěs­toun­ské péči je mnoh­dy slo­ži­té si v nové rodi­ně zvyk­nout, navá­zat vztah, a po něja­ké době by si měli zvy­kat zase na kole­ji. Mno­hým to může dělat potí­že. Jste na to připraveni ?

Všem stu­den­tům Open Gate je k dis­po­zi­ci psy­cho­lož­ka ze škol­ní­ho pora­den­ské­ho cen­t­ra, kte­rá jim nabí­zí pod­po­ru pod­le indi­vi­du­ál­ních potřeb. Někdo se ozve jen jed­nou za čas, ale jsou i tací, se kte­rý­mi je škol­ní psy­cho­lož­ka v pra­vi­del­ném kon­tak­tu klid­ně čty­ři roky.

A nao­pak : jez­dí děti povin­ně na víkend domů nebo můžou zůstat na koleji ?

U men­ších dětí jsme radě­ji, když jez­dí domů, aby si udr­žo­va­ly rodin­né vaz­by. Star­ší domů jez­dí, ale povin­né to není. Vycho­va­te­lé děla­jí na víken­dy růz­né pro­gra­my, nedáv­no tře­ba jeli na horo­le­zec­ký výcvik. Někte­ré děti z dět­ských domo­vů rády zůsta­nou, pro­to­že tu mají vět­ší klid, když se potře­bu­jí učit nebo prá­vě také kvů­li pro­gra­mu a zážit­kům. Jed­nu dobu trá­vil víken­dy na kole­ji chla­pec z pěs­toun­ské rodi­ny, jehož babič­ka pod­stu­po­va­la onko­lo­gic­kou léčbu a on by byl doma sám. Také tu stu­den­ti zůstá­va­jí, když pořá­da­jí naro­ze­ni­no­vé osla­vy. Upe­čou dort, jdou do kina a tak. Jeden víkend v měsí­ci je tak­zva­ně sani­tár­ní, kdy pro­bí­há údrž­ba. To je tře­ba, aby všich­ni odje­li, ale jinak je mož­né tady zůstat.

Dostá­va­jí stu­den­ti povo­le­ní k vycházkám ?

Nále­ži­tý dohled zajiš­ťu­jí vycho­va­te­lé v sou­la­du s věkem. Nastu­pu­jí sem jede­nác­ti­le­té děti a vychá­ze­jí deva­te­nác­ti, dva­ce­ti­le­tí mla­dí lidé, tak­že v prů­bě­hu se to hod­ně mění. Ti malí mohou mít krát­kou vycház­ku, na hodi­nu nebo na dvě, nebo dlou­hou vycház­ku na čty­ři hodi­ny. Sou­hlas s tím pode­pi­su­jí zákon­ní zástup­ci. Zají­ma­vé je, jak rych­le se děti nau­čí samy ces­to­vat a sou­hlas s vycház­ka­mi se pak sta­ví na jejich samo­stat­nos­ti a zod­po­věd­nos­ti. U těch dospě­lej­ších, pří­pad­ně zle­ti­lých, už se to rozvolňuje.

Nema­jí někte­ré děti pro­blém se škol­ní uniformou ?

U nás jsou děti z vel­mi boha­tých rodin a do toho děti se soci­ál­ní­mi sti­pen­dii, z nichž asi tře­ti­na už při­šla do kon­tak­tu s OSPO­Dem. Komu­ni­ku­ji sice víc s nadač­ní­mi dět­mi než s těmi z movi­tých rodin, ale drti­vá vět­ši­na mi říká, že jsou za uni­for­mu rádi. Na růz­ných věcech se sice finanč­ní situ­a­ce rodi­ny pro­je­ví, ale není to tře­ba na prv­ní pohled tak zjev­né a pro děti to pak není vel­ké téma. Spíš řeší, jest­li je člo­věk spo­leh­li­vý, je s ním legra­ce apod.

Vět­ši­nou děti cho­dí do růz­ných krouž­ků. Pobyt na kole­ji ale zna­me­ná, že je musí opus­tit a vybrat si z vaší nabíd­ky. Není to pro někte­ré obtížné ?

Je to otáz­ka pri­o­rit. Hod­ně zís­ka­jí, ale něco také ztra­tí. Ztra­tí tře­ba schůz­ky ve Skau­tu, ale stih­nou ale­spoň víken­do­vé nebo prázd­ni­no­vé výpra­vy. Dosta­la se k nám napří­klad hol­čič­ka, nada­ná balet­ka, kte­rá byla záro­veň při­ja­ta na kon­zer­va­toř, tan­či­la v pří­prav­ce Národ­ní­ho diva­dla. Stá­la před vol­bou, jest­li balet nebo gym­ná­zi­um. Napros­to raci­o­nál­ně se s mamin­kou domlu­vi­ly, že balet by byl na pár let a sáz­ka na jed­nu kar­tu. Navíc tahle dív­ka má mamin­ku samo­ži­vi­tel­ku a posti­že­né­ho sou­ro­zen­ce, tak­že pro ni hrál roli také fakt, že bude přes týden na kole­ji, kde nebu­de nikdo kři­čet, ale budou tam kama­rá­di. Nicmé­ně se to tro­chu dá kom­bi­no­vat. Máme hoší­ka, kte­rý cho­dí v pátek odpo­led­ne doma do atle­ti­ky a hol­čič­ku, kte­rá stí­há také v pátek ješ­tě v Pra­ze klavír.

Vět­ši­nou si ale děti vybe­rou krouž­ky v rám­ci ško­ly. Je jich tu kolem tři­ce­ti, od jez­dec­tví, kla­ví­ru, kyta­ry, sólo­vé­ho zpě­vu, pla­vá­ní, fot­ba­lu přes růz­né ruko­děl­né a výtvar­né akti­vi­ty až po foto­gra­fo­vá­ní. Mohou se také učit čín­sky nebo se věno­vat tře­ba zahrad­ni­če­ní a podob­ně. Lek­to­ři jsou kva­lit­ní, ale sport tu samo­zřej­mě není vrcho­lo­vý. Všech­ny děti by měly by mít v týd­nu tři krouž­ky, z toho jeden spor­tov­ní. Ško­la orga­ni­zu­je také aka­de­mic­ké klu­by, ty už jsou nároč­něj­ší. Tře­ba robo­ti­ka, debat­ní krou­žek zamě­ře­ný na hlub­ší téma­ta, klub psy­cho­lo­gie, hod­ně stu­den­tů se zají­má o kri­mi­na­lis­ti­ku. A od urči­té­ho věku je mož­né mít i krou­žek mimo are­ál školy.

Jaké děti z pěs­toun­ských rodin se obvykle stá­va­jí vaši­mi sti­pen­dij­ní­mi studenty ?

Vel­mi počet­nou cílo­vou sku­pi­nou nada­ce Kell­ne­ro­vých jsou prá­vě děti žijí­cí v pří­bu­zen­ských náhrad­ních rodi­nách. Pra­ro­di­če, kte­ří dětem posky­tu­jí lás­ku, domov a záze­mí jsou ale čas­to něja­kým způ­so­bem limi­to­va­ní – věkem, zdra­vot­ním sta­vem nebo finanč­ní situ­a­cí. Děti z těch­to rodin se mohou na gym­ná­ziu a v komu­ni­tě rea­li­zo­vat a napl­nit svůj poten­ci­ál. V sou­čas­nos­ti je na gym­ná­ziu 25 dětí, kte­ré zaži­ly něja­kou for­mu náhrad­ní rodin­né péče, což před­sta­vu­je zhru­ba tře­ti­nu všech stipendistů.

Máme tře­ba stu­dent­ku, kte­rá žila se sestrou u pěs­tou­nů na ves­ni­ci. Pěs­touni se bohu­žel roz­ved­li, nicmé­ně mají spo­lu sluš­ný vztah, a mamin­ka pěs­toun­ka zůsta­la s obě­ma dív­ka­mi sama. Jed­na ze sester je oprav­du nada­ná, chtě­la stu­do­vat gym­ná­zi­um, ale kaž­do­den­ní dojíž­dě­ní by pro ni bylo slo­ži­té. V sou­čas­nos­ti je v ter­cii a je tu ráda. Její sest­ra zůsta­la byd­let s pěs­toun­skou mamin­kou na ves­ni­ci, cho­dí do míst­ní ško­ly a ta naše stu­dent­ka za nimi jez­dí na víkend. Takhle si to vybra­ly a jsou s tím spokojené.

A také teď zrov­na „namlou­vá­me“ hol­čič­ku, kte­rou dopro­vá­zí vaše SPR. Ješ­tě nevím, jak to dopad­ne, ale snad dob­ře. Není v pří­bu­zen­ské pěs­toun­ské péči, spí­še v tako­vé sou­sed­ské. Pěs­touni již vycho­va­li něko­lik dětí, ale jsou už star­ší a asi by jim to dost pomoh­lo. Stu­dent­ka by u nás také měla kama­rá­dy a krouž­ky, což v jí v sou­čas­nos­ti pod­le vše­ho doce­la chybí.

Kam obvykle cho­dí vaši absol­ven­ti na vyso­ké školy ?

V posled­ní době čas­to stu­du­jí v Nizo­ze­mí nebo Irsku, méně než dří­ve v Bri­tá­nii, pro­to­že po Brexi­tu je to slo­ži­těj­ší a draž­ší. Vybí­ra­jí si růz­né obo­ry, nej­čas­tě­ji huma­nit­ní jako napří­klad psy­cho­lo­gii, uči­tel­ství nebo prá­vo, ale máme i vyni­ka­jí­cí absol­ven­ty na pří­ro­do­věd­ných nebo tech­nic­kých obo­rech. S výbě­rem vyso­ké ško­ly jim na Open Gate pomá­ha­jí škol­ní kari­ér­ní poradci.

Co vás na vaší prá­ci nej­víc těší ?

Prá­ce je pro mě napl­ňu­jí­cí, pro­to­že snou­bí pro mě dvě krás­né a důle­ži­té hod­no­ty – vzdě­lá­vá­ní a pomoc dru­hým. Je pro mě radost, když vidím stu­den­ty, kte­ří v živo­tě pře­ko­na­li nároč­né výzvy, našli „své mís­to na zemi“ a cel­ko­vě pro­spí­va­jí. V mlá­dí byl můj oblí­be­ný film „Kar­lík a továr­na na čoko­lá­du“. Kar­lík mě zau­jal prá­vě svým snem, odva­hou a tou­hou poznat něco nové­ho. Dnes mě baví pozo­ro­vat, jak naši nadač­ní stu­den­ti svůj „zla­tý kupón“ díky píli a vytr­va­los­ti vyu­ži­li a krá­čí smě­rem do napl­ně­né­ho a spo­ko­je­né­ho života.

Sdílet článek na sociálních sítích:
Lenka Pospíšilová
Lenka Pospíšilová
redaktorka blogu